Szombat este lement az Eurovíziós Dalfesztivál magyar dalválasztó show-jának, A Dal-nak az első elődöntője. Még mielőtt valaki félreértené, nem műsorkritikát szeretnék írni a szombati főműsoridő egyik befutójáról, és a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap tevékenységét se szeretném minősíteni, hiszen nem illene túlságosan bele oldalunk profiljába. Csak a műsor kapcsán ki szeretnék emelni egy komoly, szakmai hibát, amelybe szerencsére egyre kevesebben esnek bele, és habár az MTVA már meghozta a rossz döntését, még maradt 5 adásnyi esélye ennek az orvoslására. Hogy mi is pontosan ez a hiba? A Windows Phone leírása, csak az iOS-Android páros felhasználóinak kiszolgálása. Hogy ez miért is akkora hiba? Erre csak Magyarországon többszázezer példát lehetne felhozni…

Manapság az egyik legnehezebb feladata egy műsor készítőinek, hogy fenntartsák a nézők egyre “inger-immunisabb” figyelmét. Jelentős hátrányban vannak az internetes tartalomszolgáltatókkal szemben, hiszen míg a neten a kommunikáció szinte mindig kétirányú, addig a televíziózást hagyományosan az egyirányú kommunikációs formák közé soroljuk. De az elmúlt években az okostelefonok elterjedése nem csak konkurenciát jelentett a műsorkészítők számára, hanem lehetőséget is a nézők bevonására. Az úgynevezett második képernyős (second screen) szolgáltatások új eszközöket adtak a tévétársaságok kezébe, melyeket jól kihasználva nem csak a néző érezte, hogy ő is számít a csatornának, de a nézettség is emelkedett. A Bing Pulse, mely az egyik legnagyobb második képernyős szolgáltató a világon, eredményei szerint az emberek 79%-a használ valamilyen második képernyőt tévézés közben, nekik majdnem 60%-a (58%) kifejezetten a nézett műsorral kapcsolatosan. Ami talán még ennél is fontosabb lehet, hogy saját bevallás szerint az emberek 73%-a nem kapcsol el reklám miatt, ha közben a kezében van a táblagépe, telefonja. Így a néző bevonásával nem csak érdekesebb, de nyereségesebb is lehet egy műsor.

A második képernyős szolgáltatásoknak két formája van: az egyik már a célközönség által használt közösségi hálózatokon keresztül működik (ez általában a Twitter szokott lenni, hiszen itt a többszázmilliós felhasználói bázis szinte bárki által megosztott tartalmat láthat). Ilyenkor a nézőket felszólítják, hogy egy kulcsszó segítségével csatlakozzanak a globális beszélgetéshez. (Ilyen például az amerikai sorozatok vagy sportközvetítések alján kiírt #YoungandHungry vagy #HeatvsBulls, de a 2014-es Eurovíziós Dalfesztivál #JoinUs szlogenje is egy hasonló felszólítás a műsor értékelésére a Twitteren keresztül.)

unnamed

A másik típusa a célzott alkalmazások létrehozása. Ez sokkal komolyabb szolgáltatásokat nyújthat, például háttérinformációkat, érdekességeket oszthat meg vagy akár szavazásokat tehet lehetővé. Nyugati zenei tehetségkutatóknál már bevett szokás az alkalmazása, de Magyarországon is egyre jobban terjed. Az MTVA A Dal alkalmazása is ebbe a kategóriába tartozott. A hibát azzal követte el, hogy a szolgáltatását csak a piac egy részére tette elérhetővé, ellentétben a kereskedelmi csatornák hasonló alkalmazásaival (ValóVilág, Rising Star app), melyek nem csak iOS-re és Androidra, de Windows Phone-ra is elérhetők voltak. Pedig köztudott, hogy a Windows Phone, mely eladásait tekintve Európa arányaiban leggyorsabban növő és Magyarországon (az iPhone-t megelőzve) második legnépszerűbb platformja. Így a Windows Phone-os alkalmazás hiánya miatt, az egyre számottevőbb Windows Phone-os piac kisebb érdeklődése illetve reklámmegtekintési hajlandósága végett egy jelentős összegtől eshettek el a műsor készítői. Ez már egy műsor esetén is nagyságrendekkel nagyobb lehetett az app elkészítésnek áránál.

A Dal

Tehát az MTVA valószínűleg ezen az apró hiányosságon is nem kis összegeket bukhatott, de persze nem késő még orvosolni a hibát, mert ugyanez az összeg egy hét múlva már a zsebükben lenne, ha a második adásra már ezt a piacot is befognák.

Mi nagyon reméljük, hogy így is lesz, és a közmédia hallgat a nézők kéréseire vagy a gazdasági érdekeire. Ti melyik műsorhoz szeretnétek hasonló második képernyős alkalmazást?

A képek forrása: a műsor hivatalos oldala és Facebook-oldala.

Az MTVA Sajtóosztálya megkeresésünkre így kommentálta az ügyet:

A közmédia minden egyes fejlesztése során figyelembe vette a múltban és veszi a jövőben is, hogy mely platformokra készíti el az alkalmazásait. Így van ez például a Híradó és korábban volt a labdarúgó világbajnokságra készített alkalmazásnál is, ahol mindhárom second screen platformra, így Windowsra is optimalizáltuk a szolgáltatást. A Dal 2015 esetén a többségi igényeket kiszolgálva készítettük el IOS és android operációs rendszerrel futó készülékekre az alkalmazást.