Tegnap beharangoztuk, hogy még aznap várható bejelentés a Microsofttól egy nagyobb elbocsátási hullám. Ez be is következett, sajnos a mi virtuális lapzártánk után, egyben leírtak veszteségként 7,6 milliárd dollárt, vagyis tulajdonképpen magát Nokia akvizíciót. Igen, ez azt is jeleni, hogy mire a Microsoft keze betette a lábát, a Nokia mobil üzletága valójában sokkal rosszabb álapotban volt, mint azt eddig gondoltuk.

A bejelentés hatására több online magazin is megkérdőjelezte a Windows Phone/Mobile sorsát, ezért érdemes megtudni, mit gondol erről a Microsoft vezérigazgatója, Satya Nadella. Kezdjük az elején: már a bejelentésnél megerősítette, hogy a Windows Phone vonal folytatódni fog, mert van jövője Redmondban, ugyanakkor drámaian leszűkítik a kínálatot, és az egyes szegmensekben a modellek számát is redukálják nagyjából háromra, tehát évente legfeljebb 9-18 saját modell várható az eddigi csapongó, bár leginkább a low-end vonalon vitézkedő kínálat helyett. A nagyfőnök később egy belső emlékeztetőt is küldött a munkatársaknak, ebből idézném az ideillő részletet.

A mai napon bejelentettük telefonos üzletágunk újraszervezését. Ennek eredményeként a társaság elszenved egy mintegy 7,6 milliárdos értékveszteséget, amely a Nokia eszközök és szolgáltatások üzletágának felvásárlásából származik, plusz mintegy 750-850 millió dolláros átszervezési költséget.

Elkötelezett vagyok saját gyártású eszközeinkhez, beleértve a telefonokat is. Ugyanakkor rövid távon jobban kell összpontosítani az erőfeszítéseinket a megújulás érdekében. Az önálló telefonos üzletágtól egy olyan stratégia felé haladunk, amelyből egy élénk Windows ökoszisztéma nő ki, amelybe beletartoznak a partnerek készülékcsaládjai is.

Rövid távon egy sokkal hatékonyabb telefonos kínálatot fogunk kezelni, jobb termékekkel, amelyek csatlakoznak az éppen most kialakult Windows and Devices Group (Windows és Eszközök Csoport) adta piachoz. Az a tervünk, hogy három ügyfélszegmensre fogunk fókuszálni, ahol több értéket tudunk hozzáadni, és hardvereink, valamint szoftvereink kombinációja révén egyediek lehetünk. Üzleti ügyfeleinknek a legjobb kezelhetőséget, legnagyobb biztonságot és produktivitást tudjuk adni, amit igénylenek. Az olcsóbb készülékek vásárlóinak azokat a kommonikációs szolgáltatásokat, amiket akarnak, a Windows rajongóknak pedig azokat a csúcskészülékeket, amelyeket imádnak.

Hosszabb távon a Microsoft eszközei megújulásra késztetnek, új kategóriákat határoznak meg és még szélesebb lehetőségeket biztosítanak a Windows ökoszisztémának. Megújulásunk középpontjában az áll, hogy elérjük a felhasználói élmény mobilitását a teljes eszközkínálatunkban, beleértve a telefonokat is.

Egyértelmű, Satya Nadella azt az eddigi stratégiát veti el, hogy majd a Microsoft töri az utat a telefonos piacon a Windows Phone-nak, és aztán majd ehhez csatlakoznak később a partnerek. Ami egyértelműen hibás stratégia volt. Egyrészt a Microsoft önmagában képtelen volt teljes kínálatot biztosítani, ráadásul a régi partnerek (HTC, Samsung) egyre inkább eltávolodtak a platformtól, ugyanis nem érezték magukat annak a kiemelt partnernek, aminek a Microsoft szavakban megnevezte őket.

Az inkább Apple-féle receptet tehát nem sikerült sikerre váltania a Microsoftnak, mostantól közeledni fognak az inkább Android-féle üzletmodellhez, ami sok gyártót jelent, akik remélhetően versengeni fognak a platformon belüli vezető, vagy legalábbis a Microsoft mögötti második hely megszeréséért.

Valószínűleg a célcsoportok (high-end, üzleti és low-end) az eddiginél sokkal pontosabb behatárolása sem fog ártani az üzletnek. A jobban definiált szegmensekben kevesebb problémár jelent egy vásárlónak saját magát bepozícionálni, vagyis készüléket választani, az esetleges lyukakba pedig könnyeben tudnak betrni az OEM partnerek, tehát nekik eleve lesz saját, le nem fedett piacuk.