Sokat gondolkodtam, hogy miként lehet elkezdeni egy pénzügyi alkalmazás ajánlóját, illetve mire összeállt inkább tesztjét, mivel valamilyen tekintetben ez kissé rétegalkalmazásnak tekinthető. Viszont jó hír, hogy csak elkezdtem valahogy ezt is. Térjünk is egyből oda, hogy kiknek ajánlom. Annak, aki hasonlóan képes elengedni a pénzügyeket vagy képtelen figyelni minden pénzügyi teljesítésre naprakészen, mint én. Azt gondolom, hogy többetek próbált már irkálni füzetben, vezetni táblázatban vagy valamilyen alkalmazást használni erre, mint én. Nekem az első kettő nem jött be, mert kifejezetten lusta voltam hozzá, alkalmazáshoz meg nem éreztem eddig affinitást, de most végre találtam egy olyan alkalmazást amiben láttam potenciált és volt bennem egy elhatározás is ennek rendbetételére. Aki járt már hasonló cipőben és van rá igénye, és ehhez keres valamit ami igényes, magyar, ingyenes és nem komolytalan felületű, akkor ezt ajánlom. Miután kifényeztem előre, le is vezetném, hogy miért gondolom alkalmasnak a mindennapi használatra a Money Tracker appot, ellenben azt előre leszögezném, hogy mint minden adatrendezés, elsőre viszonylag sok időt vesz igénybe. Hiszen felvezetjük a dolgainkat, majd megtervezzük és utána karbantartjuk, ha szükséges. A végső cél pedig, hogy minden, ami nem váratlan költekezés, az automatikusan legyen vezetve, így elősegítve, hogy szóljon egy utalásnál például. Érdemes tehát elsőként végiggondolni, hogy mit akarunk, mert később állandó variálásba torkollhat a dolog és törölhetjük csak azért, mert megbonyolítottuk az életünk. A következő sorokban a használatát megismertetem és leírom az általam elkövetett hibák alapján, hogy én mit javaslok, és bemutatom miként segít nekünk ebben ez a remek program.


Amikor elkezdjük, érdemes talán egyből a beállításokban kezdeni. Itt igen sok lehetőséget találunk, és be is kell állítani, hogy működésre bírjuk. Csoportok neve alatt a számlacsoportokat kell megadni. KP, bankszámla, Cafetéria számlák, stb. A pénznemeknél meg kell adnunk, hogy milyen pénznemeket szeretnénk használni és, hogy ezek milyen kinézetben legyenek. Már a forint beállításánál is meg kellett adni, hogy hány tizedesig jelenjen meg (itt érdemes a 0, ha nem használunk más valutát). Ha több pénznemet akarunk használni, akkor átváltás is lehetséges, egy gombnyomásra hozza és számolja. A kategóriáknál már csak rajtunk múlik, hogy mennyire akarjuk szétcincálni a dolgokat. Minden kategóriának nevet adunk, típusa szerint lehet Bevétel, Kiadás és Alkategória. Az utóbbinál meg kell adnunk a szülő kategóriát is. Például Bevásárlás, alként meg a boltok ahol nagy bevásárolunk. Aldi, Tesco, Auchan (vagy ahogy nálunk mondják madaras tesco), stb. Véleményem szerint amit érdemes felvenni fő kategóriaként: Bevételnél a Bér, cafetéria, stb. A kiadásnál pedig a bevásárlások, napi kiadások (pl céges büfében a reggeli kávé, ami állandó lehet), pénz felvétel, számlák. Én a számlák alá felvettem minden egyes szolgáltatót is. Nálam 22 kategória van (fő vagy alkategória), de 1 hét használat után rájöttem, hogy túlbonyolítom, elég lenne olyan 5 is. Attól függ milyen kimutatásokat akarunk a végén, ha egyáltalán akarunk. A következő a feladatok, melynél a műveletet szükséges megadnunk, legalábbis én így használom. Nálam ez átutalás, átvezetés, bankkártyás fizetés, csoportos beszedés, készpénz-fizetés. Aminél kicsit túlzásba estem még az a kedvezményezett. A számláim között is mozgathatok összegeket, így külön felvettem mindet, majd külön minden szolgáltatót, pénztárcát, de még a bankokat is az esetleges kezelési költségek okán. Ha van, adhatunk meg értékpapír számlát is szorzóval, árral, valutával. Ha ezekkel mind megvagyunk, akkor jöhet a biztonsági mentés, mely lehet OneDrive is, bár ez a téma mostanában nálam nem túl pozitív érzelemkitöréssel jár, no, de térjünk vissza a mentésekhez. Ennek ütemét és automatizálását is beállíthatjuk. Az adatokat tudjuk importálni és exportálni is. Importálás QIF formátumból enged, exportálni viszont nem csak QIF hanem CSV és XLSX formátumba is tud.
Ami szintén jól jön, azaz emlékeztető. Külön beállítást kaptak az ütemezett tranzakciók, a mentés és a napi tranzakciók is. A millió beállítás után talán egyértelmű, hogy van jelszavas védelem, de itt is beállítható, hogy mikor kérje. A lehetőségek menüpont alatt a program működésének alapjai érhetőek el. Ilyen például a szín, tippek (ez ajánlott, tényleg tud segíteni) ésatöbbi. A szín beállítása feketén ajánlott, mert a fehér alaptól kiég a retinánk, mire végzünk. Van egy vicc menü is, mely a csempék, ahol lehetőséget kapunk, hogy ki tudjunk rakni egy új tranzakció felvétele csempét, és beállíthatjuk, hogy átlátszó legyen vagy sem. Ha a PRO verziót használjuk, akkor ott ígér a számlákhoz, jelentésekhez is külön csempét, de én kipróbáltam a próbaverzió segítségével, de nem láttam semmi különbséget. Ami még említést érdemel az a Cortana támogatás, melyet persze kipróbálni nem tudtam, de ha egyszer lesz nekünk is, biztos jó lesz. Az meg főleg, ha megéljük.


Ha azt gondoltátok túl vagyunk a programon, akkor elmondom, hogy az adatainkat még fel sem vettük. Innentől én nagyon ajánlom, hogy egy olyan biztos pontnál kezdjük használni, vagy legalább az adatainkat felvenni, amikor a legjobban átláthatóak az egyenlegeink. Nálam ez a fizetés előtt volt épp.
Szóval visszatérve a főlapra a számlákkal érdemes kezdeni, ahová fel kell vennünk a folyószámláinkat. Ezeknek van fő és alszámla típusa. Alapból, ha van egy bankszámlánk és mellé valamilyen alszámla (megtakarítás vagy társszámla), akkor azokat felvehetjük mondjuk a bankunk neve alá. Érdemes külön fő vagy alszámlaként felvenni egy pénztárcát, hiszen veszünk fel bankkártyánkról készpénzt és fizetünk utalvánnyal is. Van aki fizet csekkeket a postán, és általában ezt nem a számláról. Ha be akarjuk tervezni a számlafizetéseket, akkor ezeket csak akkor tudjuk jól, ha erre is gondolunk. Sőt, manapság sokan kapnak cafetéria juttatásként SZÉP kártyára, egészségkártyára is tételeket, melyeket egy csokorba fellehet venni és külön alszámlaként pedig szerepeltetni (akár külön-külön a SZÉP kártya zsebeket is). Nyilván ezeket ritkábban használjuk, de nyilvántartani nem rossz így egy helyen. Amikor egy számlát felveszünk, akkor az elnevezése után megadjuk a típusát (készpénz, érvényes számla, takarékszámla, hitelkártya, befektetés, tőke, kötelezettség, másik), pénznemét, csoportját (számlacsoport). A további beállításoknál is akad egy és más. A nyitó egyenleg fontos és a hitelkeret sem utolsó. Lehet megadni kamatlábat, ha esetleg megtakarítási vagy betétszámláról van szó, illetve az elszámolás napja is érdekes lehet, bár ez normál bankszámlánál nem releváns.


A következő a jelentések, melyeket számlacsoportonként ki tudunk mutatni aszerint, ahogy a beállításokban a csoportok pont alatt beállítottuk. Én ezt nem igazán használom, illetve amíg semmit nem vettünk fel, addig értelmetlen. Az fix, hogy amikor végzünk, akkor lent-középen megjelenő gombbal mindenre kiterjedő kimutatásokat tekinthetünk meg. Az érdekességek az esedékességek menü alatt kezdődnek, itt fogjuk felvenni a sok-sok tranzakciót (akár pozitív, akár negatív a számlára nézve). Amint egy újat hozunk be, láthatjuk miért fontos beállítani mindent ez előtt, hiszen minden tranzakciónál meg kell adnunk, hogy mely számlát érinti a terhelés vagy jóváírás és az mekkora összegű. A kategóriában választhatunk, hogy mely költség, utalás kategóriába tartozik. Állapotnál én az egyeztetett vagy nem egyeztetett közül választottam, bár ennek értelmére még nem jöttem rá. A kedvezményezett talán fontosabb. Van hivatkozás és jegyzet, ez már nekem is túlzás lett volna, de megadhatjuk a szerződéses azonosítóinkat utalásoknál például. Ami nélkül nem lehet elmenteni, és ennek van a legtöbb haszna azaz ismétlés. Ha egyszeri tranzakcióról beszélünk, akkor megadhatjuk az egyszerit és ennek a napját. Ami kicsit hasznosabb, hogy kiválasztható lehetőségek közül a napoknál/ heteknél/ hónapoknál, éveknél megadható, hogy minden hányadik napon/ héten/ hónapon, éven történik meg ugyanaz. Például, ha naponta veszünk egy csúnya bagót 1000 pénzecskéért jelenleg, akkor napi költségnek megadható. Ha hetente veszünk egy liter jó magyar pálinkát, akkor azt is, és akár ha valaminek éves díja van, akkor azt is be lehet tervezni. Ha a számlákat nézzük, akkor általában havonta történik a fizetése. Ekkor kiválasztjuk a hónapokat, minden lehetőséget. Alul megjelenik, hogy hányadik napon legyen a hónapban, mely legyen az első esemény, illetve ha hétvégére esik a megadott nap, akkor esetleg rakja-e péntekre vagy hétfőre az utalást. Persze azt is lehet, hogy meddig legyen így, de alapból a végtelen van beállítva, hiszen legyünk optimisták. Ja, majd elfelejtettem, hogy emlékeztetőt is állíthatunk be hozzájuk, talán érdemes is. Továbbá lehet beállítani olyat, hogy osztott fizetés, bár ez számlák befizetésénél haszontalan, de különböző hiteltörlesztéseknél praktikus. A végére hagytam a költségvetést és ha jól bekategorizálunk mindent, akkor külön elkészíthetjük, hogyan is fogunk állni, ha mindent megtervezünk. Erre még nem volt szükségem, így nem veséztem ki teljesen, de működik ez biztos.

Összegezve azt gondolom, ha nem is akarunk kihasználni minden lehetőséget, nagyon sokrétű beállítása miatt segít minket annyira, amennyire igényünk van. A PRO verzió 1.310 Ft megfizetése után a miénk, de bevallom a FREE verzió is maximálisan elég volt és ilyen kulturált (tehát nem az arcodba ugró kék pirulás) reklám blokkot ellehet viselni. Sőt én egyszer sem nyomtam rá véletlen se. Másrészt ezen felül én nem találtam lényegi különbséget. Negatívként felróható, hogy borzasztó bonyolult tud lenni, de ez mindig csak annyira, amennyire részletesre akarjuk az egész történetet mi magunk. Tudom, hogy létezik egyszerűbb program, és van, akinek kevesebb funkció is elegendő, viszont ezt melegen ajánlom bárkinek, aki ilyesmit keres kellő tudással. A program ingyenes és PRO változat QR kódját és linkjét is bekészítettem egymás alá a megszokottak szerint.

FREE QRikonPRO QR