Forrás:

WinBeta

A múlt hét végén a The Verge cikke szó szerint temette a Windows Phone-t (most tekintsünk el attól, hogy annak idején hogyan gúnyolódtak a windowsos tableteken és hibrideken), ami valahol nem csoda, hiszen amióta létezik, mindössze nagyjából 110 milliót adtak el belőle, ami nem csak ahhoz képest kevés, hogy két nagy (iOS és Android) összesen mintegy 4,5 milliárd telefont tudott eladni. Ráadásul a legszomorúbb a tendencia: az eladások az utolsó negyedévben megfeleződtek. Lehet ragozni, miért van ez így, a legfontosabb ok valószínűleg az erősen félkészen kiadott Windows 10 Mobile, és az elvárásokhoz képest túl kevés fémet tartalmazó két új csúcskészülék. A nagy kérdés azonban az, mi következik ebből. Tényleg bedől a Windows Phone, vagy sem?

Az erről szóló vita ugyanakkor elég érdektelen – már azon felül, hogy a sokadik ilyen, hiszen a Windows Phone-t nem ma kezdték el először temetni. Legelőször is a probléma akkor lenne valóban súlyos, ha a Microsoftnak ez lenne (legalább az egyik) fő profilja, ahogyan például a Blackberrynek volt, ám nem az. A Nadella-féle Microsoftnak ugyanis éppen a sok lábon állás az egyik fő tulajdonsága, és a többi üzletág köszöni, igen jól érzi magát. Mind a felhőszolgáltatások, mind az ezzel kapcsolatban álló Office előfizetések már-már félelmetes iramban fejlődnek, és akkor nem is beszéltünk a Surface üzletágról, amit már szintén eltemettek – ki emlékszik már az első generációs Surface-re, amelyből 1 milliárd dollár értékben írtak le készletet veszteségnek, ehhez képest mostanra igen komoly menetelésbe kezdett.

Persze, ha a vásárlóközönség oldaláról nézzük, a helyzet elég komoly: a Microsoft kiadott egy blöffszagú terméket, ami jelen állás szerint a nagy nyilvánosság előtt komoly bukásra áll, és emiatt elég messze van attól, hogy komolyan beleszóljon a Nagy Mobil Versenybe. Nyerési esélyekről itt inkább ne is beszéljünk. Viszont bőven elég ránézni a Microsoft utolsó negyedéves bevételi és nyereségi adataira ahhoz, hogy rájöjjünk, a redmondiakat ez nem fogja földhöz vágni.

microsoftAmikor a Buzzfeed rákérdezett Satya Nadellára, hogyan is van ez, kábé megvonta a vállát. „Ha képesek vagyunk túllátni a grafikonokon, akkor ezek az eszközök csak afféle találkozási pontok. Vannak, aki valamennyi eszközünket használják, vannak, akik csak egyet-kettőt, és más platformot (is) használnak – miért is ne?”

Ha a Microsoft bevételeit nézzük, a Windows Phone csak egy csúnya folt az amúgy remek eredmények között. Satya Nadella a felhőszolgáltatások irányából került a székbe, és ennek megfelelően azok nagyon is, hogy jól teljesítenek, többnyire afféle hozzáadott szolgáltatásokként. Magamat fogom ismételni: 2015 elején egy interjúban a Google vezetője még arról álmodozott, hogy hazai pályán (Office) döngöli a földbe a Microsoftot, ehhez képest az iOS-es és androidos Office alkalmazások révén az Office előfizetések száma radikálisan megnőtt. Csak egy adalék, jelenleg körülbelül 300 millióan töltötték le az Office csomagot iOS-re és Androidra. Annyian, amennyi Twitter felhasználó van összesen. A Google ugyan a kisvállalkozások között még csak-csak kapaszkodik a Google Apps for Worksszel, de pont ott egyre súlyosabb a lemaradása, ahol a nagy áttörést elképzelték, vagyis az igazán nagy vállalatok körében, amelyek tízezerszámra rendelnek Office 365 meg Azure előfizetéseket és Windows licenceket. Valaki emlékszik még arra, hogy a Chromium Windows-gyilkosnak indult annak idején?

Satya NadellaSzóval a Microsoft egyelőre biztosan nem fog aggódni a Windows Phone karcsú eladásai miatt. Amihez minden rossz jel ellenére ragaszkodni látszanak, és ugye felmerül a kérdés, hogy miért. Annyira nem is bonyolult. Számukra van még egy eshetőség, amit ironikus módon egy másik valahai mobil óriás bukása által nyitva hagyott ajtó jelent. Igen, a vállalati szektor.

Ennek lehetne része a mostanában a fejét egyre erősebben felütő híresztelés a Surface telefonról. A Surface üzletág ugyanis elképesztő ütemben fejlődik, most éppen 21 százalékos növekedést ért el, és az érdeklődés egyre erősebb. Ebbe a képbe remekül illeszkedne a feltételezett Surface telefon, amely a jelenlegi híresztelések alapján nem csak a jól bevált Office alkalmazásokat lenne képes futtatni, hanem talán a „klasszikus” Windows alkalmazásokat is. Márpedig ez egy vállalatnak több is lehetne, mint csábító.

A Microsoft simán megteheti, hogy mostantól nem törődik annyira a fogyasztói szegmenssel, hanem a vállalatokra koncentrál, amelyek között már jelenleg is bőven magasabb a részesedése, mint az utcáról beeső vásárlók körében. Ne feledjük: a nagy hármas közül egyedüliként a Microsoft képes valóban egységes ökoszisztémát ajánlani a vállalatoknak. Felhő szolgáltatást, akár felhőhöz kapcsolható kiszolgálói szoftvert, kliens operációs rendszert, irodai programcsomagot és telefonos rendszert együtt jelenleg a Microsofton kívül senki nem kínál a vállalatoknak. Igen, ez azt is jelentené, hogy a fogyasztókkal egy darabig (esetleg véglegesen) nem törődnének annyira, vagy ha úgy alakul, akkor semennyire.

Lumia 550Ez számunkra nem lenne egy örömünnep, de ha ez a realitás, akkor előbb-utóbb el kell fogadnunk. Főleg, hogy belegondolva ez nem is lenne olyan vészes, hiszen a fénykorában szinte száz százalékban a vállalati felhasználókra koncentráló Blackberrynek is rengeteg otthoni ügyfele volt. De majd kiderül.