Napról napra nehezebb versenyezni a mobil fejlesztői piacon, hiszen több százezer vetélytárs próbál megélni alkalmazások fejlesztéséből. A többségnek természetesen jobb esetben is csak annyi jön be, hogy a költségeit fedezni tudja, de persze vannak olyanok is, akik dollár százezreket keresnek egy hónapban.

Az InMobi most tette közzé legfrissebb State of Mobile App Developers 2016 című (néhány adat megadása árán bárki számára ingyen letölthető) felmérését, amelyben igencsak elgondolkodtató adatokat találhatunk. A felmérés mintegy ezer fejlesztő bevonásával készült tavaly szeptember és november között, és többek között olyan sokkoló adatok derülnek ki belőle, mint hogy a megkérdezett alkalmazásfejlesztők mindössze 6 százaléka nő, a többség 31 és 35 év közötti és kevesebb, mint 3 éve fejleszt. Majdnem a felük egyedül dolgozik, nagyjából harmaduk maximum 5 fős közösségben, 50 fő feletti fejlesztőgárdában pedig mindössze 3 százalékuk.

Természetesen játék-, szórakoztató, és mindenféle utility alkalmazásokat fejlesztenek a legtöbben, és a többség a Google Play áruház számára fejleszt. A fejlesztők 42 százalékának van ott 1-3 alkalmazása, míg iOS-re már csak 28 százalékuknak. Kicsit meglepő módon ilyen szempontból a Windows Phone helyzete sem rossz, hiszen a Windows Áruházban ez az érték 15 százalék.

Fordítva nézve viszont súlyosabb a helyzet. Mindössze a fejlesztők egy ötöde nem publikált a Google Play áruházba, majdnem felük az Apple App Store-ba, a Windows Áruház viszont épp csak jobb a Kindle Store-nál: a fejlesztők majdnem háromnegyede még soha nem publikált alkalmazást Windows Phone-ra.

Még tovább nézve teljes az Android és az iOS fölény, ugyanakkor a Windows Phone a globális piacon szerzett részesedéséhez képest igen jól áll. Androidra a fejlesztők 86 százaléka, iOS-re 57 százalékuk, míg Windows Phone-ra 21 (!) százalékuk fejleszt. Ha ezt összevetjük a Windows Phone jelenlegi 2 százalék körüli elterjedtségével, ez igen masszív érték.

És akkor most jöjjenek a pénzügyek, ahol jön a nagy meglepetés. Csak felsorolásszerűen: a fejlesztők több, mint felének van legalább 1000 dolláros havi bevétele, és platformtól is függően az átlagos havi bevétel 5 és 11 ezer dollár között mozog. Ezen belül a piacvezető Androidra fejlesztők bevétele átlagosan 4.900 dollár, az iOS-re fejlesztőké 8.100 dollár, és igen, Windows Phone alkalmazásokkal lehet a legjobban keresni: 11.400 dollárt keresnek átlagosan havonta.

Persze ebben több tényező is szerepet játszik. Az is, hogy Windows Phone-ra van a legkevesebb alkalmazás, és az is hogy ott a legkisebb a konkurencia, ugyanakkor az sem teljesen mellékes szempont, hogy a Microsoft ezerszer elátkozott geofencing stratégiája ellenére (amely egyébként, nem kell aggódni, a konkurenciánál is ott van, csak ők mélyen hallgatnak a létezéséről) a Windows Phone fragmentációja (vagyis az egy időben jelenlevő verziók szórása) összehasonlíthatatlanul csekélyebb, mint az Androidé, ráadásul a felhasználók mintegy 90 százaléka használja a legfrissebb, elvben mindenki számára elérhető verziót, ellentétben az Androiddal, ahol ez különféle okokból rendkívül alacsony, és pont az évekkel korábbi főverziókat használják a legtöbben.

Igen jó kérdés ezután, miért is van az, hogy az eddigi leggyakoribb kifogás szerint fejlesztők többsége (bár az InMobi által most megkérdezetteknek csak a harmadát motiválja a pénz) azért nem hajlandó Windows Phone-ra fejleszteni, mert az úgymond nem éri meg.